Wednesday 11 April 2012

BILA KENA MARAH...!!??


Bila kena marah apa yang kita prefer untuk buat erk??


1 . Marah orang tu balik
Kalau berani la and nak lagi bila dimarahi atas kesalahan yang  bukan atas salah kita tu yang rasa nak sakit hati jer .Cuba la balas balik untuk pertahankan diri tapi nak marah balik kat orang yang marah kita tu kena tengok jugak la…Kalau orang yang marah tu boss or customer takleh la nak marah diorang balik..Kan BOSS and CUSTOMER ALWAYS RIGHT….

2 .Dengar , pasang and pekakkan jer telinga tu.
Ni dibantu oleh anggukan berserta ayat “yealah”,”ok”, “maafkan saya” dan seangkatan dengannya.

3 .Menangis
Yelah bila kena marah ni rasa sakit and sedih sangat…So automatik tu nak nangis  terutama  bagi perempuan yang sensitif termasuk la aku..huhu..Sebenarnya  air mata ni bukanlah satu kelemahan bagi wanita tapi boleh jadi kekuatan coz lepas nangis tu akan rasa LEGA sangat.

4 .Berwudhuk
Kita selalu dengar  bila rasa nak marah tu cepat2 amik wudhuk, sekarang apa salahnya  bila kena marah pun amik wudhuk jugak. Baru jiwa rasa aman dan tenteram.

5. Bercerita
Kongsikan kesedihan and kesakitan hati kita dengan orang yang boleh bagi peransang and respon positif pada kita tapi jangan kongsi ngan orang yang akan kenakan or “buuu” kita balik.Nanti tak pasal dia yang kena marah balik.

6. Cari tempat yang menenangkan dan  buat perkara kita suka.
Emmmm juz simple…take time untuk kosongkan fikiran dan tenangkan  jiwa yang kacau.For example pergi pantai, shopping and makan.

7 .Bawak bersabor jelah.
Samada tu memang salah or bukan salah kita kalau kita takder kuasa atau kekuatan untuk bidas balik..So bawak bersabar jelah and cuba tingkatkan prestasi diri supaya tak dimarahi lagi.

No comments:

Post a Comment