Tuesday 10 April 2012

SAKIT...


Sakit…sapa yang nak sakitkan sebab sakit kan menyakitkan tak kira la sakit yang sedikit macam “sakit hati” ngan seseorang or sakit yang betul2 kritikal macam kanser, jantung and so on la..Apa pu yang pasti bila sakit dosa kecil akan gugur dan saat ni juga kita akan lebih dekat pada Allah untuk mengadu  dan meminta padaNYa.



Kadang2 ada gak fikiran bodoh aku  datang…teringin nak bermalam kat hospital tapi bila fikir kan secara rasional mintak simpang la kan…Nak2 lagi kalau kat hospital ni dikaitkan ngan macam2 kisah antu..fuuu…serammm…

Apa yang aku nak cakap sekarang ni bukan pasal hospital tapi tentang sakit yang takkan lari dari hospital..Baru2 ni mak kepada  kawan aku sakit..unexpected ja perkara ni akan jadi nak lagi bila doktor suspect kanser rahim and akan  buat operation untuk masukkan kamera nak  pastikan skit apa.Menurut kawan aku darah still keluar macam period and  dah macam tumpah darah ja, and mak kepada kawan aku tu pun  dah kena  masukkan darah dalam badan masa kena tahan kat ward sebelum ni coz darah dalam badan dalam kritikal . Hampir sebulan jugak la darah still keluar macam tu….

Hmmmmm kalau aku atau family aku yang berdepan macam tu sakitnya akan terasa jugak..Apa pun 4 my fren Allah takkan menguji umatnya melebihi kemampuan kita dan setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.
 Lagipun Rasulullah bersabda:
"Seorang mukmin yang sakit, ia tidak mendapat pahala dari sakitnya, tetapi diampuni dosa-dosanya" (H.R. Thabrani).
Dalam hadis lain riwayat Anas Rasulullah bersabda: "Seorang mukmin yang sakit lalu sembuh, maka ia seperti salji yang turun dari langit, kerana bersihnya dirinya" (H.R. Bazaar).

Dalam hadis lain  pula dikatakan:
"Ketika seorang hamba diberi sakit pada badannya, maka Allah berkata kepada malaikat "tulislah kebaikan-kebaikan yang biasa dilakukannya ketika sihat, kalau ia sembuh mandikanlah ia dan bersihkan. Kalau ia meninggal maka Allah mengampuninya" (H.R. Ahmad).

Sebab  tu lah orang sakit dianjurkan untuk mengadu kesakitan mereka  kepada Allah dan mereka juga diharuskan bertaubat  dan berdoa untuk kesembuhannya kerana doa mereka akan didengar Allah.
Tapi masyarakat kita ada pulak  yang boleh mempersendakan  orang  yang tengah sakit ni lagi2 kalau who those yang tak der baik sangat “Alaa time sakit baru nak ingat Allah time senang tak ingat pun”
Naper la nak lemparkan ayat macam tu… kan lagi elok kita doakan untuk dia dan tunjukkan simpati kita pada dia tak kira la sebelum ni dia jahat macam mana sekalipun.Bila dia diuji dengan kesakitan dia boleh berubah untuk dekat pada Allah  Alhamdulillah la kan….           

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           


No comments:

Post a Comment