Tuesday 17 January 2012

TANYA SAMA POKOK


Kalau kita tanya sama pokok….Apa pokok nak cakap…??? Hmmmm bukan setakat  bercakap mesti dah siap meraung, menangis , melolong mintak tolong  sebab tiap hari  pokok2 ni terseksa….Nak tau sebab  apa???
Sebab manusia selalu dera pokok  ni ,selalu jer tebang  and gondolkan bukit untuk tujuan pembangunan, bila dah berlaku pembangunan berlaku la macam2 lagi pencemaran  and effect dia mesti la kena pada kita jugak kan..Bukan bertujuan untuk menyekat pembangunan, pembangunan memang perlu untuk proses revolusi tapi pembangunan tu mesti lah pembangunan yang mapan or bahasa mudahnya seimbang.  
Seperti yang terdapat dalam Al Quran yang bermasksud
“Dia menciptakan kamu dari bumi (tanah) dan menjadikan pemakmurnya”.(Hud:61)
Jadi dari ayat ini jelaslah  kita yang bertanggungjawab sebagai khalifah dalam memakmurkan bumi ini dan memelihara alam sekitar  untuk  menjaga kemapanan alam ni untuk kita wariskan kepada generasi akan datang.
So sama2 la kita  pesan kat kawan2, anak2,sedara2 and sapa2 jelah jangan suka2 nak buang sampah merata2 and  rosakkan  habitat  yang dah terpelihara…Tapi sebenarnaya pemimpin turut main perabnan utama untuk  laksanankan dasar and strategi untuk elak  pembangunan yang tak seimbang ni.Yelah yang banyak buat kerosakan alam ni terdiri dari pemaju2 yang tak bertanggungjawab semuanya, main gondol jer bukit tu…Ingat jangan biarkan bumi ni terus menangis nanti kita juga yang merana akhirnya…..




No comments:

Post a Comment